joi, 22 decembrie 2011

DIETA TA DE SARBATOARE




Cadoul nostru de Mos-Craciun: Non - Dieta!!

A sosit si timpul rasfatului - binemeritat! -  daca prin rasfat intelegem ca e vremea sa ne asezam cu totii in jurul unei  mese bogate, sa atingem si traditia, cu semnificatia belsugului ce va veni in casele noastre, dar sa si impartim din ceea ce avem!

E timpul sa ne hranim atat fizic,  dar sa ne umplem si sufletele!

Asistam tot mai des la conversatii sau afirmatii facute de asa pretinsi ”cunoscatori”, prin care isi sustin alegerea de a renunta la carnea de porc in favoarea carnii de pui, decizie luata pentru o sanatate mai buna. Alta controversa.....

Carnea de porc, desi contine o cantitate de grasime (invizibila!) mai mare, s-a demonstrat ca este mai sanatoasa pentru organismul nostru,  decat alternativa carnii de pui ....dopata, la care s-a ajuns in ultima vreme.

De ce?! Nimic mai simplu: sistemul de crestere a puilor de ferma, prin adoptarea sistemului de crestere intensiv, precum si  alimentatia mult aditivata. In plus,  se adauga lipsa de miscare a puilor. Toti acesti factori ce au condus dus chiar la modificari in compozitia carnii de pui: cresterea cantiiatii de de grasime la pasarile dela ferma!

Iata deci carnea de porc ajunsa din nou pe farfuria noastra, de data asta chiar din recomandarea nutritionistilor! Asadar, o friptura de porc la gratar aleasa dintr-o bucata de carne slaba s-a dovedit a fi mai sanatoasa decat o friptura de pui de ferma crescut in sistem intensiv!
Ca de fiecare data, cuvantul cheie este moderatia!

Caci, vorba lui Murphy:  in viata,  tot ce e bun, ori e imoral, ori e ilegal, ori ingrasa!!

luni, 12 decembrie 2011

DESPRE SLABIT, SFATURI!





In materie de slabit, cele mai multe  greseli de dietoterapie se strecoara de la sine. Ele sunt facute fara niciun considerent, dar trec aproape neobservate de cel interesat. 
In mare parte,  respectarea regimului hipocaloric-hipoglucidic aduce, de regula, rezultatele asteptate, dar  s-a constatat ca pe parcursul acestuia se fac destule greseli. 
Din pacate, unele dintre acestea, lasa rezultatele mult asteptate fara raspuns, de aceea e mai bine sa stim:  
cateva reguli: 
1. Este foarte important, atat pentru aportul caloric general, cat si pentru autodisciplina sa nu se consume niciun alt aliment intre mese. Mesele sunt suficient de dese ca sa nu confere o senzatie de foame “reala”
2. Pentru rezultate sustinute, e important sa aproximam bine cantitatea alimentelor recomandata in cadrul regimului. Astfel, macar la inceput, pana ne deprindem acest obicei, ar fi bine sa folosim un cantar de bucatarie. S-a constat ca, de obicei, tindem sa aproximam “in plus” portiile pe care le mancam, fapt ce va fi in detrimentul celui ce astepta rezultatele. 
3. In timpul regimului nu se consuma alcool. Alcoolul, chiar in cantitati mici, are un efect de stimulare a apetitului, iar separat, ca produs, aduce destule calorii. Asa ca, in acesta perioada se evita cosumul acestuia, de orice fel.
4.  Daca tipurile de garnituri de  legume se pot inlocui una pe cealalta, alternandu-le si apeland la bunul gust ori placerea celui implicat, carnea se consuma obligatoriu! 
5. Supele nu se ingroasa cu fainoase (paste, fidea, galusti, crutoane, etc.).
6,  In prepararea salatelor, supelor si  ciorbelor se evita legumele: cartofi,  morcovi, telina, sfecla, mazare verde, porumb dulce. 
7. Uneori putem inlocui carnea cu parizer sau cremvursti, insa, atunci vom scadea din cantitatea de ulei pe care o adaugam la  salata.
8. Se incerca ca meniurile sa fie cat mai variate, diversificate, apetisante,  pentru ca regimul sa poata fi tinut timp cat mai   indelungat.
9.  Sosurile se prepara din supa de carne degresata si se dreg cu o lingurita de iaurt, lamaie, verdeata, cimbru, dafin.
10.   Carnii i se da gust cu cimbru si putin usturoi, iar salatelor cu lamaie, otet, chimen. 
11.   Indiferent de cat de restrictiv pare acest regim, nu se incurajeaza utilizarea sarii, alimentele contin déjà sare in compozitia lor!  Dimpotriva,   se recomanda pe cat posibil scaderea cantitatii de sare la prepararea mancarurilor. 
12.   Folosind cat mai multe verdeturi (marar, patrunjel, busuioc, menta, etc.), plante  aromatice (oregano, rozmarin, cimbrisor, etc.) si  mirodenii  (ghimbir, boia, piper, etc.) se poate reduce cantitatea de sare care se adauga la mancare. 
13.   Cosumul de lichide nu trebuie nici minimalizat, nici exagerat. Asa cum este alcatuit meniul tip de 1000 calorii, consumul unui pahar de apa dupa fiecare masa este ideal.
14.  Nu se consuma bauturi carbogazoase (tip Coca-Cola, Fanta, etc.), nici formulele diet sau light, nu cadeti in plasa sucurilor asa considerate “sanatoase”realizate din fructe (tipul fresh-urilor), cel mai bun lichid este apa. 
15.   Din categoria fructele interzise fac parte: fructele uscate, cele oleaginoase, strugurii, prunele, piersicile, perele pergamute, bananele.